Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2195182   Coeducació i igualtat de gènere als centres educatius
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/1/2024 - 23/1/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   09SD Coeducació i igualtat de gènere als centres educatius
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/01/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   El curs Coeducació i igualtat de gènere als centres educatius potencia i visibilitza la perspectiva de gènere, la igualtat i l’educació afectivosexual en els centres educatius.
Partint d’una escola inclusiva i de la realitat actual, educar en la igualtat i en les relacions afectivosexuals és un factor essencial a treballar amb infants i joves en el context educatiu.

L’objectiu principal és promoure un model de sistema educatiu que fomenti valors d’igualtat en les aules, on no hi tingui cabuda la discriminació per raó de gènere, eliminar estereotips i rebutjar tot tipus de violència.

El curs fa reflexionar al personal docent sobre les pràctiques sexistes presents en el dia a dia de les aules i oferir recursos i estratègies per treballar unes relacions afectives i sexuals respectuoses entre l’alumnat. D’aquesta manera, focalitzar en la prevenció de la violència masclista i una societat lliure d’estereotips.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa. 

La difusió de l'activitat es realitza pel portal xtec i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Promoure la vinculació explícita de la coeducació en els documents curriculars i pràctiques dels centres educatius.
- Educar en l’acceptació de la diferència normalitzant la diversitat tot derrocant estereotips de gènere.
- Reflexionar sobre el sistema sexe-gènere desde una perspectiva crítica qüestionant la cultura patriarcal.
- Identificar pràctiques sexistes presents en els centres educatius, com els materials, els jocs i el llenguatge utilitzat, amb l’objectiu de modificar-les fomentant valors d’igualtat.
- Col·laborar en la prevenció de totes les violències que tinguin l'origen en una concepció masclista i sexista.
- Facilitar activitats i recursos d’aplicació directa a l’aula per treballar valors afectius i sexuals basats en la igualtat de gènere i els drets humans, diferenciant per etapes educatives: infantil, primària i secundària.
  
Continguts   Mòdul 1. Coeducació i sistema sexe-gènere
El primer mòdul del curs exposa el concepte de coeducació indicant les principals característiques i fent recorregut entre les diferents modalitats educatives, diferenciant la coeducació de l’educació mixta en els centres. Exposa els fonaments que regeixen el sistema sexe-gènere, parant atenció a la cultura patriarcal, i en l’afectació que aquest implica en els rols i els estereotips presents en homes i dones. Conclou amb l’explicació de la diversitat sexual i afectiva que existeix actualment, focalitzant-nos en les diferents sexualitats i promovent pautes generals per prevenir l’homofòbia i la transfòbia entre l’alumnat.
Introducció
Què és la coeducació?
2.1 De l’educació mixta a la coeducació
2.1.1 Principis de coeducació
2.2 Compromís de tota la comunitat educativa
El paper del gènere en la societat
3.1 Fonaments de la cultura patriarcal
3.2 El sistema sexe-gènere
3.3 Rols i estereotips de gènere
Diversitat sexual i afectiva
4.1 Orientacions afectivosexuals
4.2 Nous models femenins i de masculinitat
4.3 L’homofòbia i la transfobia
Conclusions

Mòdul 2. Mirada coeducativa
El segon mòdul té l’objectiu de conscienciar i de sensibilitzar al personal docent sobre les pràctiques sexistes presents en el dia a dia de les aules. En primer lloc, s’analitza el currículum explícit i ocult existent, i a més es plantegen indicadors i qüestions per reflexionar sobre aquestes. En segon lloc, es focalitza en analitzar l’estil i/o la pràctica docent, els materials i els jocs educatius que poden presentar estereotips sexistes per tal d’identificar-ho i promoure canvis per fomentar una educació amb igualtat. També es treballa la necessitat de presentar patis coeducatius i quins aspectes cal tenir en compte i modificar per fomentar la coeducació. Per últim, se centra en el llenguatge sexista que utilitzem concienciant sobre l’efecte del seu ús i promovent alternatives.

Introducció
L’educació desde una perspectiva de gènere
2.1 Currículum explícit i ocult
2.2 Principis generals per afavorir la igualtat
2.3 Indicadors de sexisme a les aules
Modifiquem pràctiques sexistes: mirada coeducativa
3.1 Materials i jocs educatius
3.1.1 Llibres de text
3.1.2 Literatura
3.1.3 Jocs i joguines
3.1.4 Patis coeducatius
3.2 Pràctica docent
3.3 Llenguatge
4. Conclusions

Mòdul 3. Recursos i estratègies per treballar la coeducació
El tercer mòdul del curs té la finalitat d’oferir al personal docent un conjunt de dinàmiques, activitats i recursos per treballar amb l’alumnat una correcta educació sexual i afectiva. Presenta els aspectes més rellevants a treballar en cada etapa educativa i exemples concrets d’activitats per aplicar a l’aula. A més, pretén conscienciar als docents sobre la importància de treballar-ho com a mesura clau de prevenció sobre futures violències masclistes i discriminacions sexistes.
1. Introducció
2. Educació Infantil
2.1 Models familiars
2.2 Cos i autoconeixement
2.3 Expressió d’emocions i desitjos
3. Educació Primària
3.1 Vincles afectius: família i iguals
3.2 Drets humans i sexuals
3.3 Pensament crític sobre els rols de gènere
3.4 Anatomia i fisiologia sexual
3.4.1 Plaer i desig sexual
4. Educació Secundària
4.1 Educació efectivosexual
4.2 Prevenció violència masclista
5. Conclusions
  
Formador/a   Clara Romero Llamas
  
Avaluació   Es realitzarà una avaluació continuada mitjançant les diferents activitats que l'alumne realitzarà a cada mòdul. L’alumne anirà realitzant activitats diverses de consolidació sobre el que ha llegit que queden enregistrades en el seu expedient. També, ha de participar en els fòrums, donant la seva opinió o aportant experiències.
Les activitats d’avaluació de cada mòdul són les següents:

MÒDUL 1
Activitat 1- TASCA: Reflexionem sobre models de gènere. ACTIVITAT INDIVIDUAL PER CONSCIENCIAR I RAONAR: conscienciar als docents sobre els estereotips de gènere presents en la societat i concienciar sobre com es van promovent ja des d’abans del naixement de l’infant. Emfatitzant en la importància de l’educació per trencar amb aquestes diferències i promoure valors d’igualtat en l’alumnat.
Activitat 2- FÒRUM: Feminisme en 10 minuts. REFLEXIONAR I COMPRENDRE: aclareix conceptes sobre feminisme i la seva història. Comprendre l’objectiu del moviment feminista, en què es fonamenta i la importància d’aquest, tenint present que es tracta d’una lluita vers la igualtat.
Activitat 3 - FÒRUM: Món al revés. HETEROFÒBIA. CONSCIENCIAR I RAONAR: conscienciar sobre els missatges, les discriminacions i les pressions que es transmeten seguint una societat i una cultura patriarcal i masclista. Raonant sobre la diversitat sexual i afectiva existent, entesa com a variable i individual i deslligada de estereotips i rols imposats.

MÒDUL 2
Activitat 1- FÒRUM: Camí cap a la igualtat. REFLEXIONAR: fer conscients als i les docents de les pràctiques educatives a nivell curricular, materials i joguines o llenguatge, presents en el dia a dia de les aules i que segueixen fomentant un sistema sexe-gènere basat en una cultura patriarcal, masclista i androcèntrica. Reflexionant i compartint experiències pròpies entre l’alumnat.
Activitat no avaluable 2- FÒRUM: Pati coeducatiu. IDENTIFICAR I RAONAR: es fa una valoració global de l’organització que presenten els patis escolars i com repercuteix en el manteniment dels estereotips i rols de gènere. L’objectiu és identificar i conscienciar sobre aquestes diferències i oferir propostes per promoure patis coeducatius.
Activitat 3- TASCA: Canviem la història? ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT I APLICACIÓ PRÀCTICA: mostrar com els recursos i els materials educatius que s’utilitzen molts segueixen uns estereotips sexistes i la importància de detectar-ho per poder modificar la nostra pràctica educativa. Fa reflexionar i raonar sobre aquests materials i fer una aplicació pràctica modificant-los per seguir una educació en la igualtat.
Activitat 4- FÒRUM: Compartir la tasca Canviem la història? COMPARTIR: proporciona un espai on compartir idees i propostes entre els i les participants.

MÒDUL 3
Activitat 1- FÒRUM: Vestit nou. CONSCIENCIAR I RAONAR: conscienciar sobre la llibertat d’estereotips, l’afectació emocional que pot esdevenir a conseqüència del rebuig i/o homofòbia per part del grup classe i raonar sobre la nostra actuació com a docents per minimitzar i erradicar aquestes situacions, a més de promoure acceptació i respecte a la diversitat.
Activitat 2- TASCA: Proposta coeducativa. ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA: es realitza una cerca de recursos coeducatius i es planteja una dinàmica d’aula per fomentar valors d’igualtat i sensibilitzar l’alumnat en la diversitat, el respecte i la coeducació.
Activitat 3- FÒRUM: Reflexió final. REFLEXIONAR: es fa una reflexió final i un debat sobre la importància de treballar la coeducació en els centres educatius per promoure la igualtat de gènere i prevenir violències i homofòbies futures. S’ofereix un espai on poder compartir recursos i materials útils per treballar la temàtica a l’aula.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs de manera satisfactòria i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).